Els estereotips són un conjunt d’imatges mentals i de construccions lingüístiques fruit de l’herència cultural que tenen un caràcter immutable i que sovint deriven en prejudicis que afecten a determinats col·lectius de la població.
Aquesta setmana al blog us mostrem algunes campanyes o iniciatives que volen fer-hi front i ajudar a prendre’n consciència:
Biblioteca d’humans
The Human Library és una interessant iniciativa danesa que proposa emportar-se “persones” en préstec, en comptes de llibres. Hi ha fins a 75 “exemplars” per escollir: persones amb discapacitat, jueus, musulmans, anarquistes, monges, hooligans, homosexuals, etc. Actualment hi ha biblioteques humanes a més de 30 països que fomenten el diàleg per tal de superar diversos estereotips.
Gitanos catalans
“¡Gitanos catalanes!” és un documental impulsat per Sicus Carbonell (cantant de “Sabor de Gràcia”) que mostra com viu i conviu el poble gitano de Catalunya. La pel·lícula està disponible a la plataforma cinematogràfica Filmin.
També cal destacar el projecte “No prejuicios”, promogut per la Federació Nacional d’Associacions de Dones Gitanes Kamira i que es complementa a Twitter amb l’etiqueta #PrejuiciosAbsurdos.
El món al revés
“Mundo al revés gays y héteros” és un curtmetratge de caire humorístic que planteja un dilema: què passaria si la major part de la societat fos homosexual i els heterosexuals s’haguessin d’amagar per por de ser rebutjats?
Viral sobre el racisme a Mèxic
El vídeo, realitzat dins de la campanya “Racismo en México”, mostra amb preocupació com la majoria de nens i nenes identifiquen com a “dolent” el ninot que té la pell més fosca. En tractar-se d’una temàtica complexa, posteriorment els infants van participar amb les seves famílies en un taller de racisme.
Per prendre consciència
Els darrers mesos hi ha diverses entitats que han iniciat campanyes perquè la població general prengui consciència de la situació de pobresa que pateixen motes persones. Us en mostrem dues:
- La primera és de la ONG Aldeas Infantiles de Noruega. L’objectiu és sensibilitzar a la població sobre els nens i nenes que passen fred i gana, especialment els refugiats siris. I vosaltres, què faríeu si veiéssiu un nen passant fred?
- Fuck the poor és una campanya de l’entitat The Pilion Trust que vol posar de manifest que els ciutadans condemnen la pobresa però que no tenen intenció de posar-hi remei. El vídeo està protagonitzat per un jove londinenc que porta un cartell on hi posa “Fuck the poor” (“Que es fotin els pobres”). Al veure el cartell, tothom reacció malament i el critiquen. Ara bé, quan el noi canvia de cartell per “Help The Poor” (“Ajudem els pobres”) aleshores la gent l’ignora.
Per acabar, us recordem que podeu llegir més informació sobre prejudicis i estereotips a l’entrada que també varem publicar al nostre blog de DIXIT titulada “Tòpics i rumors”, centrada en temes d’immigració.