El #GivingTuesday és un moviment solidari global que se celebra el primer dimarts de desembre i que arriba per primer cop a Catalunya. Es tracta de dedicar un dia a l’acció de donar, ja siguin aliments, diners, temps (voluntariat), objectes de segona mà, etc.
Al mateix temps, fent servir l’etiqueta #GivingTuesday durant l’1 de desembre a les xarxes socials també es vol difondre aquesta iniciativa per sensibilitzar i mobilitzar la ciutadania, les entitats i les empreses per a que contribueixin en aquest dia mundial de la donació.
Aquesta jornada es va posar en funcionament fa quatre anys als Estats Units com a alternativa al Black Friday i Cyber Monday, iniciatives orientades a les compres de Nadal, i des del primer moment va rebre el suport de la Fundació de les Nacions Unides. Fins a l’actualitat s’hi han adherit més de 36.000 organitzacions de 68 països d’arreu del món.
A Catalunya, en aquesta primera edició, s’hi han sumat més de 60 projectes de diferents entitats i organitzacions. Podeu trobar tota la informació sobre aquesta jornada solidària a web oficial del GivingTuesday a Catalunya i també en aquesta pàgina del web de Gencat.
Si hi voleu participar teniu tres possibilitats:
1. Escollir un dels projectes de GivingTuesday.cat i col·laborar-hi, ja sigui fent una aportació econòmica o de qualsevol altre tipus.
2. Afegir el vostre projecte solidari per a que la gent hi col·labori.
3. Ajudar a difondre la iniciativa a través de les xarxes socials mitjançant l’etiqueta #GivingTuesday.
Els projectes amb els que podeu col·laborar inclouen des de la cooperació internacional -amb iniciatives d’ajuda als refugiats-, fins als àmbits de l’educació, la salut, el social, o el medi ambient. Hi ha moltes iniciatives i molt variades, tant locals com internacionals, com per exemple: campanyes de recollida d’aliments, suport a les beques menjador, atenció a les persones refugiades, donació de sang, o defensa dels drets de les nenes, entre d’altres.
El GivingTuesday va néixer de l’ONG 92Y Street de Nova York l’any 2012 com a contrapartida a la celebració del Black Friday i el Cyber Monday, dies que promouen les compres al Nadal promocionats per grans empreses de fabricació i distribució de consumibles. D’aquesta manera es dóna resposta, de manera solidària, a unes dates dominades pel consumisme.