La Design for All Foundation, amb seu a Barcelona, defineix el disseny per a tothom com la intervenció sobre els entorns, productes i serveis amb la finalitat que tothom -incloses les generacions futures i independentment de l’edat, el gènere, les capacitats o el bagatge cultural- puguin gaudir participant en la construcció de la nostra societat en igualtat de condicions.
Segons precisa aquesta fundació els set criteris que ha de tenir un producte o servei per a tothom són ser: respectuós, segur, saludable, funcional, comprensible, sostenible i assequible. I a més, també ha de ser atractiu.
Imatge: Design For All
La fundació també puntualitza que el disseny per a tothom “no consisteix en intentar resoldre sempre totes les necessitats amb una única solució” i, per això, cal aplicar alguna de les set estratègies següents segons les necessitats de cada producte o servei:
1. Per a tothom: una única solució adequada per a totes les possibles persones usuàries.
2. Regulable: un únic producte que s’adapti a les característiques de diferents persones dotant-lo de dispositius o mecanismes que permetin l’adaptació dimensional i funcional a l’usuari.
3. Gamma de productes o serveis: un ventall per poder triar el que s’ajusta millor a la pròpia persona.
4. Compatible amb els accessoris que utilitzi cada persona.
5.Producte + servei complementari: no sempre serà possible satisfer les necessitats dels usuaris només a través d’un producte, sinó que caldrà que aquest producte vagi acompanyat d’un servei que el complementi.
6.Un producte alternatiu al de l’ús majoritari que ofereixi prestacions similars: de vegades les característiques d’algunes persones fan impossible que utilitzin els productes o serveis com ho fa la majoria. Per això es preveu un mètode alternatiu que, sense discriminar, ofereix prestacions similars.
7.Un producte o servei personalitzat.
La Design for All Fundation va signar, amb altres entitats i associacions internacionals vinculades al disseny, el Compromís Global Per una Societat per a Tothom el 14 d’octubre de 2012 a la ciutat japonesa de Fukuoka.
.
Hola, Design for All
Imatge: Hola, Design for All
El Col·legi Oficial de Disseny Gràfic de Catalunya, que té un conveni de col·laboració amb la Design for All Foundation, ha estrenat el projecte Hola, Design for All per a donar a conèixer els conceptes de disseny per tothom, també conegut com a disseny inclusiu o comunicació accessible.
L’objectiu és reflexionar i fer difusió sobre el benefici que comporta treballar d’acord amb aquests conceptes, tant per a creadors de productes i dissenyadors com per a la pròpia societat. La integració del disseny inclusiu i la comunicació accessible a l’ADN d’empreses i organitzacions fa que puguin arribar a un 40% del seu mercat potencial.
Aquesta publicació digital oferirà una sèrie d’entrevistes a personatges de perfil molt divers que comparteixen el disseny inclusiu i la comunicació accessible en el desenvolupament de les seves tasques professionals com Paulina Ballbè, directora del Postgrau d’Envelliment Actiu de la Universitat Pompeu Fabra, o Barry Ginley, responsable d’inclusió social i discapacitats del Victoria & Albert Museum de Londres.
One Comment Add yours