Rossinyol és un projecte d’acompanyament d’estudiants universitaris a alumnes preadolescents immigrants de primària i secundària que es du a terme amb èxit, des de ja fa uns anys, a la Universitat de Girona (UdG). Els estudiants universitaris participen com a mentors i acompanyen periòdicament un alumne de primària o secundària per a que conegui diferents espais de la ciutat, llocs d’oci i de diversió, àmbits de producció cultural, etc. amb l’objectiu d’accelerar el seu procés d’integració.
El Projecte Rossinyol té els seus orígens a Israel on a mitjans dels anys setanta es va establir el Perach prolject, un programa de tutoria per a escolars en situacions desfavorides. Després, als anys 90, la Universitat de Malmö a Suècia va adaptar-lo a les necessitats de la ciutat, on un 52% de la població és d’origen estranger i on hi ha una necessitat real d’integració per combatre la desigualtat i la exclusió. El projecte es va batejar amb el nom de Näktergalen, que vol dir rossinyol (nightingale en anglès). Aquest ocell és la mascota de Malmö i simbolitza “un ocell petit que canta meravellosament quan se sent segur”. De la iniciativa sueca va sorgir el projecte europeu Nightingale, en el que col·laboren universitats i escoles europees, i on la UdG és un dels membres més destacats.
Imatge: Projecte Rossinyol de la Universitat de Girona
Enguany és compleixen 10 anys de l’arribada del Projecte Rossinyol a Catalunya de la mà de la UdG i en aquest temps han participat en la iniciativa més de 2.000 joves, entre mentors i mentorats. Altres universitats i entitats també s’hi han sumat, com la Universidad Pública de Navarra on el programa ja s’ha consolidat a tres poblacions de la província, la Fundació Servei Solidari que va començar el projecte fa 5 anys a Barcelona, o l’Associació Quilòmetre Zero a Tarragona.
Per a fer-se una idea de les activitats que realitzen els mentors amb la canalla només heu de fer una ullada als blogs on els estudiants de la UdG expliquen les seves experiències: anar als karts, en un local de bitlles, a la hípica, o fer tallers de papiroflèxia, de confecció de clauers… Els infants gaudeixen de l’oci del seu voltant alhora que estableixen vincles amb els seus mentors, i tot plegat juga a favor de la seva integració sociocultural.