Sense cap mena de dubte l’experiència és un grau, però si aquesta no és transmet o no és comparteix, aleshores s’acaba desaprofitant. Avui us volem parlar de la iniciativa “Emprenedoria i Barri”, un projecte intergeneracional promogut per la Fundació Pere Tarrés i Facebook per aprofitar l’experiència d’empresaris majors de 50 anys i l’ha combinat amb l’entusiasme i l’habilitat de joves entre 14 i 16 anys, amb la tecnologia i les xarxes socials per posar a prova la combinació de diverses “dimensions” dins d’un entorn educatiu i social (de barri). L’objectiu principal del projecte era donar valor als coneixements d’emprenedors i convertir el centre educatiu en un agent obert al seu entorn, utilitzant Facebook com a eina principal.
Les diferents dimensions en les que les dues generacions han compartit experiències han estat: la dimensió tecnològica, que ha premés utilitzar Facebook com a eina de treball nova i diferent i ha proporcionat un munt de possibilitats per aprendre i compartir. La dimensió humana, per connectar dues generacions: joves i grans. La dimensió social per interactuar amb els veïns i veïnes del barri i de la ciutat, i la dimensió educativa per convertir el centre educatiu en un agent obert al seu entorn.
L’experiència ha estat molt positiva tant per als participants com per als organitzadors. Els joves ja poden explicar el que significa aquesta paraula tan de moda, per uns dies, s’han convertit en emprenedors i emprenedores. El fet de poder utilitzar Facebook com a eina educativa també ha estat molt positiu. Per als alumnes ha representat una forma alternativa d’aprendre i els empresaris s’han pogut nodrir de la visió innovadora dels anomenats nadius digitals. Els veïns i veïnes del barri també han pogut compartir experiències amb els participants, ja que el centre educatiu ha obert les portes a tothom.
El projecte s’ha dut a terme amb alumnes d’ESO de l’Escola Virolai de Barcelona durant el curs passat, i recentment s’han presentat les conclusions. Dels aspectes més destacats pels joves, empresaris i professors que hi han participat, han estat el fet d’interactuar amb persones alienes al seu entorn, i utilitzar una plataforma social per treballar i compartir les seves experiències. S’ha constatat que el rol del docent ha passat de ser un simple transmissor de coneixements a ser dinamitzador, en formar part d’un projecte que es construeix a poc a poc entre tots els participants.
També s’ha vist que cal acompanyar i donar suport als joves en l’ús responsable de la tecnologia, ja que la utilitzen diàriament, en tots els àmbits de la seva vida, inclòs l’educatiu. Tant professors com alumnes, han d’adquirir i desenvolupar competències digitals, per treure un major partit de la tecnologia que tenen al seu abast.
Podeu trobar més informació sobre aquest projecte al web de la Fundació Pere Tarrés.
Barcelona Actua: una xarxa solidària
Un altre exemple d’emprenedoria social és la plataforma Barcelona Actua (BAC). Es tracta d’una comunitat virtual d’ajuda desinteressada amb projectes de proximitat dirigits a donar suport a persones i famílies en risc d’exclusió social. La iniciativa també inclou opcions d’oci, intercanvi d’objectes o favors i propostes culturals.
L’objectiu és crear una comunitat que potenciï l’ajuda mútua i la implicació de les persones en l’acció social del seu entorn més proper. La creadora d’aquesta cadena de favors és l’emprenedora Laia Serrano que fa 4 anys va veure com en plena crisi un nou model de ciutat era “tan necessària com possible” més solidària i sensible amb els més desfavorits.
La plataforma situa l’acció social com a l’eix vertebrador de tota la comunitat. A través de l’espai BACtauler es potencia l’ajuda mútua a partir d’oferiments i demandes concretes, sorgides des de l’altruisme i la generositat. Ja hi ha 12.000 persones que interactuen i formem part de la comunitat. I són nombroses les empreses que hi canalitzen les seves aportacions socials: Carnival, Alqvimia, Tarannà, Social Car, Sesaelec o Gaes, són alguns exemples.