Finlàndia és un referent en educació a nivell mundial i els resultats de les seves polítiques educatives són l’enveja de molts països. A més, en els darrers anys sembla que han aconseguit desactivar un problema comú a totes les escoles occidentals: el bullying. Aquesta solució es diu KiVa.
Què vol dir KiVa?
KiVa és un acrònim de les paraules fineses Kiusaamista Vastaan que volen dir “contra l’assetjament escolar”. I al mateix temps és una paraula finesa que es podria traduir com guai o que mola en l’argot juvenil. Es tracta d’un programa per prevenir i afrontar l’assetjament a les escoles que ha desenvolupat la Universitat finlandesa de Turku amb finançament del Ministeri d’Educació i Cultura. El 90% de les escoles finlandeses ja l’estan aplicant amb uns resultats aclaparadors: en algunes zones s’han reduït els casos d’assetjament en un 50% només durant el primer any d’aplicació del programa.
Convertir còmplices en denunciants
Quan hi ha una situació d’assetjament escolar hi participen tres protagonistes: l’assetjador, la víctima i els espectadors. El mètode KiVa se centra en aquests últims. Els testimonis de l’agressió són els que d’alguna manera tenen el poder de legitimar-la convertint-se en còmplices amb el silenci o la rialla. La idea principal d’aquest programa és treballar estratègies per a que els alumnes en comptes d’aprovar silenciosament l’assetjament, o encoratjar als assetjadors, donin suport als companys victimitzats per transmetre el missatge que no aproven l’acte. La influència que pot tenir un grup sobre l’actitud d’un individu és més gran del que ens pensem.
Un projecte a llarg termini
L’èxit de KiVa s’ha aconseguit per saber on centrar els esforços, però també gràcies a dos conceptes clau: el coneixement i la constància. Coneixement perquè s’hi han dedicat molts diners i recursos en investigació universitària i perquè amb aquest mètode cada cas de bullying s’estudia a fons per trobar-hi les mesures adequades per erradicar-lo. I constància perquè és un programa de llarg recorregut que s’aplica en diferents moments de l’etapa educativa: als 7, als 10 i als 13 anys, els alumnes assisteixen a una vintena de classes en què aprenen a reconèixer les diferents formes d’assetjament i on realitzen exercicis per millorar la convivència.
KiVa a l’escola i a casa
A més, es tracta d’un programa dinàmic amb innovació constant on els professors reben formació periòdicament i on tothom pot aportar noves idees amb l’objectiu de compartir-les si són efectives. És un programa plenament integrat a l’escola, ja que els alumnes reben lliçons una o dues vegades al mes que consisteixen en discussions sobre l’assetjament escolar i sobre el respecte cap als altres. Es parla de com treballar en grup, es realitzen diferents exercicis, treballs en grup i reunions amb els pares.
Les lliçons i els temes es complementen amb un videojoc mitjançant el qual els alumnes assisteixen a una escola virtual per practicar mesures contra l’assetjament escolar on reben comentaris sobre les seves accions. El programa KiVa també compta amb la presència de vigilants de pati que vesteixen armilles reflectants (per poder localitzar-los) , ja que els assetjaments tenen lloc sobretot a les hores d’esbarjo o al sortir de l’escola.
El projecte KiVa va començar a materialitzar-se el 2006 però no és va implantar a les escoles fins el 2009 i ara és un programa amb èxit contrastat que s’aplica a diferents països com Holanda, Regne Unit, França, Bèlgica, Itàlia, Estònia, Suècia o els Estats Units. Podeu trobar més informació en aquest dossier facilitat per l’ambaixada finlandesa.
Altres iniciatives per lluitar contra el bullying
A Catalunya ja fa anys que es desenvolupen diferents programes i estratègies per lluitar contra l’assetjament i el ciberassetjament. Destaquem el programa Tutoria Entre Iguals(TEI) que s’està duent a terme des del curs 2013-2014 a nombroses escoles i instituts catalans. El TEI es basa en tutories emocionals dels alumnes més grans sobre els més petits amb l’objectiu de detectar i actuar sobre possibles casos de bullying. Trobareu més informació sobre aquest programa en un article publicat al Butlletí d’Infància el 2015.
#CiberassetjamentZero, és una campanya organitzada conjuntament per les sis associacions de mares i pares d’alumnes de Catalunya (FAPAC, DINCAT, AFAEC, FAPAES, FAPEL i CCAPAC) amb l’objectiu d’incorporar les famílies a la prevenció del ciberassetjament. La campanya ha rebut el suport del Departament d’ensenyament de la Generalitat.
A nivell estatal ja fa temps que està en marxa la campanya de Mediasetespaña Se buscan #valientes, present als mitjans de comunicació i a la xarxa, que té l’objectiu de conscienciar, ajudar a detectar i, finalment, combatre l’assetjament escolar. Al web hi ha materials per treballar el tema, sobretot en format de vídeo. Aquesta iniciativa també posa l’èmfasi en desactivar l’assetjament amb la intervenció dels testimonis, els encoratja a ser valents i denunciar situacions de bullying.
Fer el buit o rebutjar a un company de classe també es una manera de fer bullying. Per prevenir aquest tipus de conductes, investigadors de la facultat de Psicologia de la Universitat Complutense de Madrid (UCM) han desenvolupat el programa Mybullying, un qüestionari en línia d’aplicació col·lectiva amb el qual es genera un mapa de la xarxa social de l’aula i s’indiquen pautes d’intervenció.
I acabem recordant-vos el telèfon 111 116 Infància Respon d’atenció a les demandes relacionades amb l’assetjament als centres educatius, el ciberassetjament i altres maltractaments o abusos sexuals a infants i adolescents. Aquest curs, el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies i el Departament d’Ensenyament han reforçat el servei: el telèfon funciona les 24 hores del dia els 365 dies de l’any de forma gratuïta, totalment anònima i sense deixar rastre de la trucada.