50 anys d’esperança i escolta activa

El Telèfon de l’Esperança celebra el seu 50è aniversari: mig segle escoltant vivències i acompanyant sense jutjar. El 19 de març de 1969 el psicòleg i sacerdot caputxí Miquel Àngel Terribas va atendre la primera trucada a Barcelona, creant el segon servei d’aquest tipus a tot l’Estat (el primer, La voz del prójimo, va néixer a Bilbao uns mesos abans).

“Si parlava amb algú per telèfon i tenia la intuïció de què la persona que li havia trucat estava en perill, el meu tiet anava on fes falta”, va assegurar durant la festa de commemoració la seva neboda, Mònica Terribas. La periodista va explicar com era el seu tiet quan ella era petita i com d'”obsessionat” estava amb “no jutjar als altres” i en cultivar “l’escolta activa”.

En aquests 50 anys el món ha canviat força, però aquest servei telefònic, gratuït i anònim, no ha deixat de funcionar. Trastorns de salut mental, angoixa, solitud, violència de gènere, problemes de parella i/o familiars, addiccions, dificultats econòmiques… o la tristesa que senten molts en èpoques com el Nadal, quan sembla que tothom hagi de ser feliç.

Només l’any passat el telèfon 93 414 48 48 va rebre prop de 25.000 trucades, xifra que creix any rere any. Entre 180 i 200 persones, algunes des de fa dècades, dediquen cada mes una estona del seu temps perquè el Telèfon de l’Esperança pugui funcionar les 24 hores els 365 dies de l’any.

Els voluntaris de l’altre costat del telèfon

Els voluntaris asseguren que la duresa de les històries que escolten els fa ser conscients de la realitat, els permet veure la vida d’una altra manera i relativitzar els problemes propis. I lloen la valentia dels qui truquen per compartir els seus problemes amb desconeguts.

Valors com l’empatia són claus per ser voluntari de la Fundació Ajuda i Esperança –creada per gestionar el servei després de la mort del seu fundador, el 1986-, però també reben una formació específica per poder realitzar la tasca d’escolta i acompanyament de la millor manera possible. La feina no és jutjar ni aconsellar, sinó escoltar i cercar amb l’interlocutor opcions que li permetin afrontar la situació en què es troba.

Una app que escolta i ajuda els més joves

El món ha canviat, però l’adolescència i la joventut segueixen sent etapes complicades plenes de dubtes, emocions i preocupacions. Per això, i tenint en compte l’ús intensiu que els joves fan de les noves tecnologies, el Telèfon de l’Esperança va dissenyar fa tres anys Esperança.cat, projecte del qual us en vam informar en una entrada de blog anterior. Es tracta d’una aplicació on poden trobar recursos i eines comunicatives d’escolta i acompanyament que els ajuden en el seu dia a dia i en les seves relacions interpersonals.

Un comentari Digues la teva

Deixa un comentari