L’autocura dels professionals centra el Dia Internacional de l’Educació Social

L’energia és la capacitat que té un cos de produir un treball o de provocar canvis en les coses. No és tangible però la notem: quantes vegades ens sentim sense energia per a res? Però tenir-ne és fonamental, especialment en feines en què el professional és un referent per a altres persones, com és el cas de les educadores i educadors socials.

Sota aquesta premissa i amb motiu del Dia Internacional de l’Educació Social –que se celebra el 2 d’octubre–, el Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) ha programat un conjunt d’activitats per fomentar la cultura de l’autocura, saber si els professionals tenen les piles carregades, conèixer mètodes, eines i pràctiques per sentir-se millor i compartir una estona amb els col·legues de professió.

Els pilars de l’autocura a Barcelona

Els actes principals tindran lloc el mateix 2 d’octubre a la Nau Bostik de Barcelona i serviran per posar de manifest que la informació, la formació, la trobada i el reconeixement són els quatre elements essencials per a l’autocura.

La jornada començarà amb informació i el títol “Com ens sentim les educadores i els educadors socials a la feina?”. SePrA, cooperativa de prevenció de riscos laborals, parlarà de l’estat de salut i el benestar del col·lectiu a partir de l’experiència treballant per a empreses de l’àmbit social i d’atenció a persones. El CEESC també presentarà un informe inicial sobre la situació professional i laboral als diferents centres i recursos del sistema de protecció a la infància i l’adolescència de Catalunya.

A continuació es duran a terme quatre tallers simultanis: “Dir, fer i estar: la màgia de la comunicació”, “Tenir cura de qui cuida”, “El moviment com a via d’expressió de les emocions” i “Resilients, de la dificultat a l’oportunitat”. Fins al 18 d’octubre la seu barcelonina del CESSC acull una exposició fotogràfica amb el mateix títol que aquest últim taller i darrere de tots dos hi ha l’educador i fotògraf César Marcos.

Després del dinar que servirà la cooperativa de treball i iniciativa social Menjador Ca La Rosa, tindrà lloc la cinquena edició de “Celebrem i construïm professió”. El CEESC i les universitats catalanes donaran veu a l’alumnat amb millors expedients acadèmics i als autors dels treballs de fi de grau d’Educació Social amb més nota. En un ambient festiu i distès, estudiants, professionals de contrastada trajectòria i professors es trobaran per afavorir el reconeixement i les sinèrgies entre professionals en actiu i acadèmics i entre el present i el futur de la professió.

El Dia de l’Educació Social arreu del territori

El Dia Internacional de l’Educació Social se celebrarà arreu del territori per difondre la tasca que realitzen els professionals que s’hi dediquen. A Tarragona, per exemple, la biblioteca municipal acollirà fins al 6 d’octubre un estand permanent i exclusiu sobre l’educació social i el CEESC. En aquest espai es difondrà la professió, la disciplina i el col·legi a través de publicacions especialitzades i pròpies.

Per al dia abans, el 5 d’octubre, la seu del CEESC a Girona ha programat “Àgora, digues la teva!”, una trobada en què els professionals podran parlar sobre com veuen la professió i cap a on va, amb l’objectiu de recollir i analitzar inquietuds, crítiques constructives i suggeriments. L’acte es tancarà amb un vermut “curatiu”.

El mateix dia hi ha previst a l’Auditori Enric Granados de Lleida un taller de soundpainting, centrat en la creació artística a través de la improvisació que impartirà Arnau Millá. Aquesta activitat donarà el tret de sortida a la nova temporada d’Educa amb l’Art, una iniciativa d’Apropa Cultura adreçada a professionals de l’acció social i educativa per introduir les diferents disciplines artístiques en el dia a dia, arrencarà a Lleida el 5 d’octubre.

A escala estatal, l’acte principal tindrà lloc el 28 de setembre a Saragossa. Hi tindrà lloc una jornada en què es presentarà el VIII Congrés Estatal de l’Educació Social –que s’està preparant per al 2020–, la taula rodona “La educación social como derecho ciudadano en la sociedad del s. XXI”, la xerrada “Transmisión de inteligencia emocional y educación social a través de la literatura infantil” i la representació d’El espejo gitano, projecte teatral amb gitanos i paios que explica la història del poble gitano.

Leave a Reply