Informació accessible sobre la COVID-19

La crisi sanitària actual genera molta informació a la qual les persones amb discapacitat també tenen dret a accedir. És per això que les rodes de premsa dels governs català i estatal es retransmeten en directe amb interpretació en llengua de signes simultània. Però aquesta no és l’única iniciativa per fer accessible la informació vinculada a la pandèmia i l’estat d’alarma.

La Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura ha publicat la Terminologia bàsica de la COVID-19 en llengua de signes catalana (LSC). Els vídeos presenten una versió signada en LSC per posar a l’abast de la comunitat signant i de tota la ciutadania els principals termes (recollits al diccionari en línia elaborat pel Termcat) i expressions relacionades amb l’epidèmia i que són d’ús freqüent en els missatges de prevenció i gestió de l’epidèmia.

El Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC) ofereix assessorament psicològic a professionals sanitaris, personal de serveis essencials i a la població en general amb malestar emocional per fer una primera contenció i adreçar-los, quan és necessari, als diferents serveis d’atenció psicològica existents; i des del 16 d’abril també atén persones amb discapacitat auditiva a través de videotrucades i xats.

Atenció telemàtica. Foto: pressfoto.

Per fer-ho possible, ha incorporat un equip de professionals experts en llengua de signes que, gràcies a les videotrucades, atenen persones sordes signants i a persones amb sordesa que fan servir la lectura labial. Les persones amb discapacitat auditiva que requereixin aquest servei només han de demanar-lo enviant un correu electrònic a suportpsicologic.PS@copc.cat o demanar a una persona propera que truqui al telèfon 649 756 713 entre les cinc i les set de la tarda qualsevol dia de la setmana (per rebre les indicacions necessàries per a la videoconferència).

Per la seva banda, la psicòloga Alicia Sort ha gravat diferents vídeos en què tradueix a la LSC les guies i recomanacions psicològiques del COPC per al confinament i l’estat d’alarma derivats de la COVID-19.

Col·lectius amb dificultats lectores o de comprensió

Però les persones amb discapacitat auditiva no són les úniques amb dificultats per accedir a la informació relativa a la COVID-19. L’Associació Lectura Fàcil i DINCAT recorden en aquest manifest que cal tenir present les persones amb dificultats lectores o de comprensió, algunes de les quals pertanyen als col•lectius de major risc com són la gent gran amb deteriorament cognitiu, les persones amb discapacitat intel·lectual o sensorial, les persones nouvingudes que desconeixen l’idioma d’acollida, les persones amb trastorns de salut mental, aquelles amb malalties degeneratives o dany cerebral adquirit i les que presenten trastorns de l’aprenentatge.

Per aquest motiu l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) de Barcelona ha publicat tres guies de lectura fàcil. Contenen informació clara i sintètica, validada per Lectura Fàcil, i es poden consultar en PDF i gràcies a l’aplicatiu ReadSpeaker (per a persones amb discapacitat visual). Són els següents:

  • Preguntes i respostes sobre la covid (PDF | ReadSpeaker). Conté informació sobre què és un virus i el SARS-CoV-2, com es transmet, com evitar el contagi o com tracta-la, entre altres.
  • L’empresa em comunica un ERTO (PDF | ReadSpeaker). Explica què és un expedient de regulació temporal de l’ocupació, com actuar o què implica.
  • Puc sortir al carrer durant l’estat d’alarma (PDF | ReadSpeaker). Llista els motius pels quals es pot sortir al carrer i les excepcions per a persones amb trastorn de conducta.

Recursos per a persones nouvingudes

Les persones nouvingudes pot ser que desconeguin el català o el castellà, o que tinguin més dificultats per accedir a internet a causa del tancament de cafeteries, locutoris i centres públics amb wifi gratuït.

És per això que el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, a través de la secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania, ha traduït a diferents llengües infografies amb informació i recomanacions sobre la COVID-19. A més, amb la col·laboració de persones voluntàries, ha preparat àudios en més de 30 idiomes, ja que moltes d’aquestes persones es comuniquen habitualment amb notes de veu.

Deixa un comentari