Ajudar infants i joves a trobar sentit a la pandèmia

Els infants, adolescents i joves van ser els primers a confinar-se i fins fa poc no han pogut sortir al carrer després de setmanes de peticions de famílies i professionals pels efectes del confinament en la salut, ja que es troben en ple procés de desenvolupament. De ben segur els passejos seran beneficiosos, especialment per a aquells que viuen en pisos petits, però no són suficients i cal vetllar pel seu benestar psicològic i emocional.

El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha publicat la guia Com trobar-hi sentit per ajudar els joves a gestionar el confinament amb equilibri emocional, ànim de superació i esperit cooperatiu. Té dues versions: una adreçada al jovent, i l’altra, als professionals que treballen amb aquest col·lectiu.

Contenen desenes de consells pràctics perquè els joves puguin identificar les emocions, aprendre a convertir en positiu i redescobrir noves maneres de participar i connectar-se amb l’entorn. Han estat elaborades per la Direcció General de Joventut (DGJ) en col·laboració amb l’entitat Salut i Educació Emocional, i ja arriba a joves de tot el món: la Unesco ha inclòs la guia per a joves en un recull amb els 15 millors recursos de tot el món per afrontar la COVID-19 i organitzacions europees juvenils com ERYCA, Eurodesk i EYCA  n’estan fent difusió en anglès, francès i castellà.

La pàgina Confinats.cat resol les preocupacions i els dubtes que els i les adolescents catalanes poden tenir arran del confinament. Psicòlogues expertes resolen gratuïtament les consultes que arriben de forma anònima a aquest consultori psicològic en línia, que també inclou consells pràctics de prevenció, notícies sobre el coronavirus i una websèrie amb testimonis de joves que expliquen com viuen la quarantena, tant anònims com d’altres ben coneguts com els cantants Miki Núñez o SUU.

Es tracta d’una iniciativa de Joventut i d’Adolescents.cat, el portal líder i més visitat a Catalunya adreçat a aquest segment de població i amb 800.000 usuaris únics mensuals.

Els efectes del confinament i els més joves

L’emergència sanitària actual i el confinament provoquen pors, temors i dubtes en els més petits de la casa (i els que ja no ho són tant). Pensant en ells, s’han editat diversos llibres per explicar-los què és la COVID-19 com La Rosa contra el virus, del Col·legi de Psicòlegs de Catalunya (amb versió en castellà); el CoviBook, de la psicòloga Manuela Molina, o Un tal coronavirus i El virus malvado y los niños poderosos, aquests dos últims de l’Observatori FAROS de l’Hospital Sant Joan de Déu.

A més, el decàleg de la Càtedra de Salut Mental de la UVic-UCC inclou enllaços de projectes per treballar la situació amb els infants i l’Observatori FAROS ha publicat un dossier sobre els efectes del confinament en la infància, ja que els efectes negatius poden ser superiors en trobar-se en ple procés de desenvolupament, la seva major necessitat d’hàbits i rutines, així com d’activitat a l’aire lliure (que també els ajuda a regular les emocions) i d’interactuar amb iguals, entre altres. De ben segur que els passejos que poden fer ara els ajudaran a sentir-se millor.

A causa del confinament, poden sorgir amb facilitat queixes per l’avorriment, enuig, plors, dificultats per seguir indicacions les pors o trastorns del son, entre altres. És per això que el document inclou mesures de prevenció i actuació per mitigar les conseqüències negatives. Un altre document del mateix observatori se centra en el dol en la infància i l’adolescència durant la pandèmia, ja que malauradament alguns nens i nenes patiran pèrdues d’éssers estimats. El COPC també n’ha elaborat un.

Leave a Reply