Conferències des del #joemquedoacasa: la tecnologia i el ‘big data’ en els serveis socials

Robots que assisteixen persones grans en les seves tasques diàries, aplicacions que ajuden a persones amb discapacitat a viatjar de forma autònoma en transport públic, simuladors d’ajuts socials… L’ús de la tecnologia i l’analítica avançada de dades massives, conegudes popularment com a big data, en l’àmbit d’afers socials encara tenen un llarg camí per recórrer.

En va parlar el director i cofundador de la Fundació iSocial per a la innovació en l’acció social, Toni Codina, a la conferència “El futur ja és aquí: tecnologia i big data en els serveis socials”. La xerrada va ser retransmesa en directe el 17 de juny i es pot recuperar a l’apartat DIXIT TV del portal DIXIT.

Maqueta de la conferència de Toni Codina a l'apartat DIXIT TV del portal DIXIT

Llicenciat en filosofia i amb estudis de ciència política i direcció d’empreses, Codina també ha estat director general de la Taula d’Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya i director de l’ONG de cooperació internacional SETEM. És per això que coneix bé les aplicacions, els beneficis i els reptes que planteja l’ús de la tecnologia i les dades massives en l’àmbit d’afers socials.

L’anàlisi del big data permet millorar la planificació dels serveis, l’eficiència econòmica i l’organització dels equips; ajudar els professionals a prendre les decisions amb més rapidesa, eficiència i objectivitat; enfortir les polítiques preventives per reduir els factors de risc en relació a les necessitats creixents o emergents, etc.

Però, com va explicar Codina, cal tenir presents els riscos de la intel·ligència artificial (IA) i el big data. Alguns són la intrusió en la privacitat, la llibertat i els drets de les persones; l’engrandiment de l’escletxa digital, que pot generar noves exclusions o ampliar desigualtats; o els biaixos de les fonts de dades que poden perpetuar discriminacions o generar-ne de noves.

Per minimitzar els riscos, la IA i el big data aplicats als serveis socials han de complir alguns requisits: han de ser confiables, segurs i robusts per evitar errades i intrusions malignes, transparents, explicables i auditables.

Leave a Reply