Passejades, excursions, visites a museus, cinema, pícnics al parc… són només algunes de les activitats que realitzen els participants del Projecte Rossinyol, un programa de mentoria social en què estudiants universitaris (mentors) i alumnes d’escoles i instituts d’origen estranger (mentorats) comparteixen una estona cada setmana durant el curs acadèmic. És una experiència de convivència enriquidora per a les dues parts i que propicia la cohesió social.
El programa millora la integració social, cultural i lingüística del mentorat, n’afavoreix el sentiment d’arrelament (en conèixer millor la població on viu) i fomenta l’ús del català (millorant-ne l’expressió oral). També augmenta les seves possibilitats d’èxit acadèmic i les seves expectatives formatives i educatives. Al mateix temps, permet formar els mentors en diversitat cultural (reben formació per disposar de les eines necessàries) i sensibilitzar la comunitat universitària en aquest àmbit.

Les videotrucades, els missatges a Instagram i les converses per Whatsapp van substituir durant el confinament les trobades presencials –pilar fonamental de la mentoria– però van permetre que mentors i mentorats mantinguessin el vincle. Com que la pandèmia continua, la Universitat de Girona (que lidera el projecte a les comarques gironines des de fa 15 anys) ha elaborat una guia de recursos en línia gratuïts amb propostes de jocs de taula, visites a museus, pel·lícules, concerts…
Un projecte internacional
L’origen de la iniciativa és el Perach project, un programa nacional de tutoria per a escolars en situacions desafavorides que es va posar en marxa a Israel als anys setanta. Dues dècades després, la Universitat de Malmö (Suècia) va adaptar el projecte a les característiques de la ciutat (amb un 52% de població d’origen estranger) per ajudar a pal·liar els problemes d’integració, de desigualtat i d’exclusió que es produïen.

El programa Näktergalen (rossinyol en suec) volia afavorir el diàleg entre estudiants de la universitat i alumnes de primària de la ciutat, majoritàriament immigrants. El rossinyol és la mascota de Malmö i simbolitza “un ocell petit que canta meravellosament quan se sent segur”. Una dècada després va néixer Nightingale (rossinyol en anglès), una xarxa europea per a ciutats, universitats i escoles que havien començat a fer servir aquest model.
Mentories socials per a joves arreu de Catalunya
El Projecte Rossinyol s’ha estès per bona part de Catalunya de la mà de la Universitat de Girona (a una desena de poblacions de la demarcació) i les entitats Quilòmetre zero (a Tarragona, Vila-seca, la Canonja i Reus) o Servei solidari (a Barcelona i Sabadell), entre altres. La Coordinadora de Mentoria Social integra algunes de les entitats que duen a terme projectes de mentoria social.
Paral·lelament, la Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies dona suport a iniciatives de mentoria social i també n’impulsa per trobar mentors voluntaris que acompanyin adolescents i joves migrats sols (i també per a persones migrades).