Els centres residencials i associacions de salut mental s’han omplert de música gràcies al programa Ritmes en Companyia, d’Apropa Cultura, que fomenta l’assistència i participació de persones en risc d’exclusió social a diferents equipaments culturals de Catalunya. La salut mental i la lluita contra l’estigma han centrat la temporada 2020-2021, especialment dura per l’impacte en el benestar emocional de les mesures contra la COVID-19.

El projecte consisteix a donar l’oportunitat a persones de diferents espais d’integrar-se en un grup i fer una pràctica musical. D’aquesta manera, els i les participants tenen l’oportunitat d’experimentar la música de forma vivencial creant un espai d’autoconfiança i de sentiment de comunitat i d’igualtat. L’activitat consisteix en quatre sessions, amb la participació en una d’elles d’un músic de l’orquestra del Gran Teatre del Liceu, i acaba amb l’assistència a un espectacle musical al mateix auditori.
La Fundació JOIA, el Centre Assistencial Dr. Emili Mira i López i la Fundació Tres Turons són tres de les institucions participants en el programa, que han comptat amb la col·laboració especial de músics del Liceu. La institució és un dels més de 125 centres, entitats i organitzacions que col·laboren amb Apropa Cultura, una de les iniciatives que hi ha per acostar la cultura a les persones en risc d’exclusió social i de què us vam parlar en aquesta entrada.
Aquesta primera edició de Ritmes en Companyia, que finalitzarà al juliol, ha estat, en paraules de Sonia Gainza, directora d’Apropa Cultura, una experiència molt positiva i desitgen poder seguir duent a terme el programa de cara a les pròximes temporades.

Sanar amb la música
Durant els mesos en què han portat endavant el programa, tant professionals com persones usuàries coincideixen en els efectes positius en la salut mental que té endinsar-se en el ritme de la música. La música sempre s’ha utilitzat per millorar el benestar de les persones i fomentar la cohesió social (com us vam explicar en aquest article), i no només com a entreteniment.
Fou al segle XX quan es va constituir com una disciplina independent i es desenvolupà com una ciència en la qual un professional qualificat posa al servei de les persones tots els recursos que la música té per contribuir a la millora de la seva salut. Moltes investigacions actuals corroboren que la música genera canvis en positiu en l’estat conductual, aportant una desconnexió del món i omplint d’alegria.