L’avanç de les entitats socials cap a la digitalització amb les seves pròpies aplicacions

Comunicar, sensibilitzar, aconseguir finançament o contribuir al canvi social a través dels canals digitals permet a les entitats del tercer sector arribar a nous escenaris i apujar el volum al seu altaveu. I és que la transformació digital ofereix l’oportunitat de millorar tots els procediments de les organitzacions i agilitzar la gestió de projectes socials gràcies a les oportunitats de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). Les dades massives ofereixen moltes possibilitats i Toni Codina, director i cofundador de la Fundació iSocial -Innovació en l’acció social, va explicar com aprofitar-les a la conferència DIXIT “El futur ja és aquí: tecnologia i ‘big data’ en els serveis socials”.

En l’edició d’enguany del Mobile Word Congress (MWC), celebrada excepcionalment a finals de juny a causa de la pandèmia, la Taula del Tercer Sector va presentar, a través del projecte d’innovació digital en l’àmbit social m4Social, un estudi dut a terme per conèixer el grau de maduresa digital de les entitats i, així, poder oferir els suports necessaris i adequats per a la millora de la digitalització. L’informe conclou que el 28% de les organitzacions del tercer sector ja ha iniciat un procés de transformació digital, i que en el 76% dels casos aquest s’ha vist accelerat a causa de la COVID-19.

Anna Albareda, gerent de la Taula del Tercer Sector, durant la presentació de l’estudi sobre digitalització. 

Tot i que el ritme de la digitalització és lent per falta de recursos econòmics, de cultura organitzativa o mancances pel que fa a les habilitats tecnològiques, l’estudi recull que gairebé la totalitat de les entitats socials aposten per digitalitzar-se, coneixedores de la necessitat d’adaptar-se a les oportunitats i vies que les TIC ofereixen.

Noves incorporacions al món digital

Durant l’acte organitzat per la Taula i l’m4Social, diferents entitats socials van presentar aplicacions i projectes tecnològics que guarden l’objectiu de millorar l’atenció i la qualitat de vida de les persones en situació de vulnerabilitat: 

  • APP Cuidem Amposta, del Centre Especial de Treball Terres de l’Ebre (Fundació 7 d’Astres), que treballa per garantir la inclusió laboral de persones amb discapacitat. Aplicació de disseny accessible i geolocalitzada amb què els i les professionals del CET poden registrar tasques i incidències detectades durant la jornada laboral. Així mateix,  l’app permet treballar les competències TIC de les persones treballadores amb discapacitat com una manera de promoure la seva autonomia i la vida independent. 
  • TRIPAPP, de l’Associació Benestar i Desenvolupament (ABD). Està dissenyada per reduir alguns dels riscos i danys més greus associats al consum de drogues, ja que recull informació d’una xarxa de laboratoris d’anàlisi de drogues associats a la xarxa europea de serveis d’anàlisi de substàncies TEDI (Trans European Drug Information) i envia a les persones usuàries alertes en temps real sobre partides de droga adulterades, contaminades o perilloses. 
  • DigitalizaciONG, de Fundesplai i Fundación Esplai Ciudadanía Comprometida. Projecte d’acompanyament a entitats socials de tot l’Estat que comencen el seu procés de transformació digital que inclou formació i suport en les primeres fases perquè incorporin eines i metodologies que els permetin complir amb major eficàcia els seus objectius. 
  • Suara a casa, acompanyament psicosocial a distància, de Suara Cooperativa. Servei en línia d’acompanyament i ajuda tant físic com emocional que ofereix sessions virtuals de fisioteràpia, mentoria i psicologia, que va sorgir durant la pandèmia per donar resposta als efectes psicosocials derivats de la COVID-19.  

Leave a Reply