Una nova mirada per cuidar en comunitat

Cada vegada són més les administracions i entitats que aposten per fomentar l’autonomia personal de les persones ateses en les diferents tipologies de serveis socials, així com per impulsar la seva participació en la presa de decisions que les afecten.

El dossier temàtic DIXIT “Participació de les persones ateses” recull monografies, articles de revista i altres recursos sobre aquesta qüestió, que va centrar la darrera Jornada sobre l’Ètica en els Serveis Socials de Catalunya, en què, a més de reflexions, s’hi van presentar diversos exemples. En aquesta entrada del blog hi ha recollides iniciatives de foment de l’autonomia relacionades amb l’habitatge.

Vila Veïna, un model sociosanitari corresponsable

El maig de 2021 va néixer a Barcelona Vila Veïna, una iniciativa municipal pionera per abordar les cures en petites unitats territorials. L’objectiu? Que les persones que reben atenció, els equips professionals especialitats i la ciutadania formin part d’una xarxa corresponsable, de proximitat i comunitària de benestar col·lectiu.

Els barris de Vilapicina, Provençals del Poblenou, la Marina de Port i el Congrés i els Indians són els primers que comptaran amb Vila Veïna; preveient implementar setze unitats territorials amb almenys una Vila Veïna a cada districte de cara al 2023. Cada una de les superilles socials aglutinarà tots els serveis relacionats en les cures i necessitats derivades perquè qui ho vulgui, s’hi pugui adreçar per rebre informació dels serveis existents. A més comptaran com a mínim amb un espai de criança, un grup de suport emocional i un banc de recursos, centrant-se principalment en la infància i les persones grans, donat que són les dues franges d’edat en què les cures prenen especial importància, però també en les persones cuidadores.

En paral·lel als serveis i recursos, cada vila veïna dissenyarà un pla de transformació urbana per pacificar l’espai públic amb una visió de les cures i feminista, entenent la notable influència dels espais i la ciutat sobre la vida de les persones, com exposava la ponent de la conferència DIXIT “La ciutat cuidadora: un nou model urbà des de l’urbanisme feminista”.

Superilla de les cures

Aquest projecte reforça l’aposta del consistori per la proximitat i l’assistència personalitzada en l’ajuda domiciliària que va començar a aplicar en el 2020. Sota el nom Superilla de les cures, el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) es trasllada als barris per formar petites comunitats de professionals sociosanitaris.

Infografia explicativa – Ajuntament de Barcelona

Així, petits equips de professionals atenen entre quaranta i setanta persones que viuen en una mateixa zona residencial podent crear comunitats de cures establertes; la qual cosa suposa entre altres qüestions evitar desplaçaments, comptar amb un equip de referència, agilitzar les comunicacions, adaptar els serveis a les necessitats dels usuaris i usuàries o incloure nous perfils professionals com terapeutes ocupacionals.

En definitiva, les Superilles de les cures es promouen com un exemple de la tendència actual d’entendre l’atenció i els serveis de les cures com un model que humanitza els serveis i contempla la participació de les persones ateses.

Deixa un comentari