Addicció a les pantalles en infants, adolescents i joves 

La generació adolescent ha crescut conjuntament amb les noves tecnologies i les connexions digitals, però aquestes poden esdevenir un greu problema d’addicció i de socialització si no se’n sap trobar l’equilibri en el seu ús. A més, un ús primerenc de les pantalles pot afectar en el desenvolupament motriu i cognitiu de l’infant.  

Aquesta qüestió, que tant preocupa a famílies i professionals, és l’eix central del dossier temàtic de març “Bon ús de pantalles”, que recull monografies, articles de revistes especialitzades i altres recursos, així com de dues conferències DIXIT organitzades recentment. 

La primera, celebrada el 24 de maig, va ser “El poder de creure en un mateix: la importància de l’autoestima per a la salut mental d’infants i adolescents” i va servir conèixer els diferents tipus d’autoestima, els senyals d’alerta que indiquen possibles problemes amb l’amor propi i la influència negativa en la salut mental de l’infant i adolescent. El ponent, David Baixeras, també va reflexionar sobre com les xarxes socials poden afectar l’autoestima. 

La segona, que va tenir lloc en format presencial a Girona el 8 de juny, va dur per títol “Com podem construir un ús responsable de les pantalles en els joves?”. Durant l’activitat, es van compartir propostes d’intervenció per part dels professionals que intervenen en gent jove per construir un ús responsable de les pantalles, com l’Espai Jove sense pantalles de Vilobí d’Onyar, i es van oferir eines per a la prevenció de la sobreutilització i l’addicció dels dispositius digitals. La ponència principal va anar a càrrec de Jordi Bernabeu, psicòleg especialitzat en l’atenció als adolescents i joves, especialment en la prevenció en el consum de drogues i usos d’Internet, xarxes socials i altres pantalles.   

No és la primera vegada que Bernabeu ofereix una conferència a DIXIT. El 2017, a la xerrada “L’impacte de les noves tecnologies en infants, adolescents i joves: oportunitats i riscos”, ja alertava que cada cop tractaven més addiccions als videojocs i al món virtual i que aquests fets podien comportar un greu problema de rendiment acadèmic i d’impacte en les relacions socials. Cinc anys i una pandèmia mundial després, les seves reflexions continuen sent plenament vigents. 

Precisament, el novembre de 2020, la doctora Susana Jiménez va oferir una nova edició de la conferència “Addiccions comportamentals: què sabem del joc patològic?” en què, a més d’explicar l’evolució de les tipologies d’addiccions als jocs, va posar de manifest l’impacte que la pandèmia de la COVID-19 ha tingut en les persones amb problemes amb el joc. 

Pantalles com a xumet digital 

L’octubre de 2020 la pedagoga i professora Anna Ramis va detallar els problemes físics, de concentració, d’aprenentatge, emocionals i dificultats de joc que provoca l’exposició de les criatures a mòbils, tauletes, ordinadors i televisions durant la conferència “De 0 a 3 pantalles res! L’ús de pantalles en infants de 0 a 3 anys”.  

Tant en aquesta ponència com a l’entrada del blog DIXIT Pantalles, un “xumet digital” i a l’espai de recursos per a la criança positiva, trobareu algunes recomanacions per gestionar l’ús de la tecnologia i al catàleg DIXIT podeu trobar diferents recursos bibliogràfics relacionats amb el bon ús que es pot fer de les pantalles, addiccions al joc patològic, etc.  

One Comment Add yours

Leave a Reply