Boxa per a la integració

És un gimnàs, però a la façana encara hi figura el cartell del negoci original: Cristalería Pardiñas. Situat al barri de Pardinyes de Lleida, davant del centre cívic del barri, el local obre a les de deu del matí i tanca a les nou de la nit. El seu lema és “La Cristalería, més que boxa”, i és que en aquest gimnàs social es duu a terme un projecte integrador per a la comunitat. 

La Cristalería és una associació sense ànim de lucre de Lleida que es dedica a garantir la pràctica esportiva a infants i joves en risc d’exclusió. Ofereix classes a tothom que en vulgui, siguin quines siguin les seves possibilitats econòmiques i aptituds físiques. És un espai obert a tota la ciutadania, on persones de diferents edats, capacitats, identitats de gènere, orientacions sexuals, procedències i orígens socioeconòmics, conviuen i practiquen esport de manera conjunta.  

D’aquesta manera, els socis que paguen la quota anual de 75 euros permeten mantenir un sistema per a qui no s’ho pot permetre. Gràcies a aquest sistema propi de beques i gratuïtats, els usuaris i usuàries en situació de vulnerabilitat i exclusió social poden accedir a la pràctica esportiva en igualtat de condicions. A més, un educador social s’encarrega de realitzar un acompanyament socioeducatiu als diferents espais esportius. 

L’activitat principal del gimnàs és la boxa, encara que a La Cristalería es practica sense contacte. Es treballa fent cops al sac i combinacions en parelles, però no se celebren combats.  Aquestes sessions permeten treballar aspectes diversos de la boxa, que busquen la  millora de la forma física, la resistència i la força a través d’aquest esport. També fan altres tipus d’activitats a part de la boxa, com l’entrenament funcional –que millora l’agilitat, la resistència, la coordinació, la flexibilitat, tonifica els músculs del cos, crema greixos i ajuda a perdre pes– o l’animal flow –un tipus d’entrenament funcional amb sentit de diversió i creativitat que imita els moviments dels animals per exercitar-se–.   

Serveis socioeducatius i el projecte Germina 

La Cristalería també ofereix activitats externes al gimnàs per a grups com esports alternatius i esports adaptats o casals infantils a l’estiu. També fan sessions adreçades a famílies amb adolescents per contribuir a solucionar els conflictes i restaurar la convivència, així com activitats formatives en les quals es treballen les competències dels joves a través de l’esport per afavorir la seva inserció al món del treball.  

També tenen cura de l’hort de La Cristalería Germina, un projecte d’economia social i solidària en l’àmbit de l’agricultura ecològica, que dona resposta a les necessitats alimentàries, formatives i d’ocupació detectades entre les persones usuàries joves del gimnàs social. Es duen a terme programes formatius i de millora de l’ocupació en l’àmbit de l’agricultura per a joves migrants, en situació administrativa irregular o dificultats d’inserció sociolaboral, i l’excedent es dona a iniciatives que combaten la pobresa alimentària i a persones amb dificultats per accedir al producte fresc. 

Deixa un comentari