El rossinyol és un ocell petit que es diu que canta meravellosament bé quan se sent segur i dona nom a projectes de mentoria social que es duen a terme a diverses universitats europees, incloses algunes de catalanes. El primer va sorgir a la Universitat de Malmö, a Suècia, als anys noranta amb el nom de Nightingale project (rossinyol, en anglès, i emblema de la ciutat) i s’inspirava en el programa que als anys setanta es va posar en marxa a Israel amb el nom de PERACH (acrònim en hebreu de “projecte de mentoria” i que també significa flor).
El Projecte Rossinyol, que impulsen la Universitat de Girona a la seva demarcació i la Fundació Servei Solidari a la de Barcelona (actual Camins Fundació Social Escola Pia), es desenvolupa a més d’una vintena de localitats catalanes com Banyoles, Barcelona, Figueres, Girona, l’Hospitalet de Llobregat, Lloret de Mar, Palamós, Olot, Sabadell, Salt o Terrassa.
Estudiants universitaris o de cicle formatius de grau superior (els mentors) acompanyen i orienten infants nouvinguts (mentorats) durant un curs acadèmic. D’aquesta manera, s’afavoreix la seva inclusió social, cultural i lingüística, així com el seu desenvolupament personal i formatiu a través d’un vincle d’amistat que es construeix a partir de trobades periòdiques i constants en el temps.
L’objectiu és l’orientació del nouvingut i la seva integració, amb la intenció de que pugui també assolir la universitat en un futur, conegui millor diferents espais culturals i de lleure de la ciutat i pugui millorar les seves competències d’expressió oral en llengua catalana.
El tipus d’activitat que realitzen mentors i mentorats són d’allò més variades; no hi ha un catàleg o activitats definides que els mentors hagin de realitzar amb els joves. No obstant això, una de les condicions que s’estableix és que siguin activitats culturals, de lleure, a través de les quals els mentorats coneguin l’entorn i s’enriqueixin de l’experiència compartida amb el mentor/a. L’única activitat que s’estableix com a obligatòria és la visita a la universitat o al centre formatiu del voluntari perquè conegui un tipus d’espai on podria realitzar estudis postobligatoris.
La mentoria social com a eina d’intervenció amb joves i infants té beneficis significatius com millorar la seva autoestima, la seva integració i la seva motivació per seguir estudiant, així com adquirir noves habilitats i augmentar les seves oportunitats educatives i professionals. També proporciona suport emocional i un model de rol positiu per als infants i adolescents participants, ajudant-los a desenvolupar relacions saludables i a créixer com a individus.
Si vols conèixer els beneficis d’aquest model d’intervenció, recupera el vídeo de la conferència DIXIT que al març d’aquest 2023 van oferir responsables de Punt de Referència, entitat que des de fa 25 anys acompanya jovent tutelat i extutelat i jovent sense referents, una tasca per la qual va rebre el Premi Civisme a la cohesió social, que impulsa el Departament de Drets Socials, i el Premi Ciutat de Barcelona d’Educació 2022.